З журналістами треба будувати довірливі та продуктівні стосунки, адже саме ЗМІ беруть безпосередню участь у формуванні репутації тощо. Медіа це репутаційна зброя, яка може використовуватися у конкурентних війнах, у період політичних змагань та інших випадках. Як вірно планувати дії й що потрібно робити, якщо ЗМІ опублікували негативну інформацію про компанію чи персону у матеріалі на Deadline
Сьогодні кількість випадків звернення компаній до суду проти ЗМІ дуже низька. Більшість представників бізнесу віддають переваги мирному вирішенню конфліктів, адже судовий розгляд може обернутися проблемами саме для бізнесу. За останні кілька років було зафіксовано декілька випадків звернення до суду за наклеп зі сторони редакцій, але ці преценденти на набрали широкого розгласу.
По іншому складаються справи зі звернення до суду від приватних осіб. Такі випадки зустрічаються частіше. Наприклад, кілька днів тому син першого заступника секретаря Ради національної безпеки й оборони Ігор Гладковський звернувся з позовом до суду на канал ZIK, де звинуватив журналістів у наклепі.
Що робити, коли редакція втручається в приватне життя, розповсюджує неправдиву інформацію й проводить "антикампанію" проти бізнесу.
Отже, коли компанія може звертатися до суду
Причинами звернення до суду можуть бути наступні причини:
- публікація недостовірної інформації;
- публікація інформації, що складає персональну таємницю або комерційну таємницю;
- публікація інформації, яка містить наклеп, принижує честь та гідність людини;
- тощо;
Як підготуватися до судового розгляду
Якщо компанія подала на журналіста в суд за розміщення недостовірної або умовно недостовірної інформації, і журналіст виступає відповідачем у суді, то, що йому робити? Які документи потрібні? Як будується лінія захисту?
У такій категорії спорів вступає в протиріччя два конституційні права: з одного боку - свобода слова і можливості кожного відкрито висловлювати свої погляди і переконання (стаття 34 Конституції України), з іншого – право на повагу до людської гідності, конституційна гарантія не втручання в особисте життя особи та його сім'ї, на судове спростування недостовірної інформації, що порочить честь і гідність (стаття 32 Конституції України).
Суду, який розглядає справу, дуже важливо почути від сторін докази, які б підтвердили баланс цих прав, відсутність виходу за межі дозволеного. Якщо мова йде про відстоювання інтересів журналіста чи редакції, яка не побажала видати журналіста, слід звернути увагу на наступне.
Спори про захист честі і гідності, ділової репутації особи, а також вимоги спростування недостовірної інформації, як геометрична теорема. Підлягають у ній доказуванню такі факти
1. Чи мало місце поширення інформації?
Якщо в матеріалах справи позивач не пред'явив матеріальний носій - саму газету, де була опублікована стаття, або правильно процесуально закріплені докази виходу електронного видання з його накладом – у нього будуть складності. Якщо вислів стаття автора не стала публічною, складно буде встановити факт нанесення шкоди діловій репутації компанії.
2. Чи дійсно є інформація автора недостовірною?
Журналістам слід викладати обставини і факти, посилаючись на достовірні події. Мати докази цим подіям. Якщо мова йде про висловлювання осіб, на основі яких автор будує свої оціночні судження – це висловлювання також повинні міститися в першоджерелах: мати під рукою завжди аудіо-відео запис, посилання на достовірне джерело, докази, що містяться в офіційних реєстрах. Завдання доведення достовірності покладається на автора, тому потрібно заздалегідь озброїтися арсеналом з доказів. Або за допомогою адвоката зібрати такі докази, якщо справа дійшла до суду. Через інформаційні, адвокатські запити, шляхом підбору первинних документів, які б свідчили про факт, шляхом підбору свідків, що можуть підтвердити слова автора. Таким свідкам доведеться в суді під присягу давати свідчення. Окрема рекомендація журналістам – утримуватися від неетичних висловлювань, уникати грубих алегорій і метафор. Відчувати ту грань, де художній образ перетворюється на відверте хамство.
3. Факт нанесення шкоди ділової репутації. Заявник повинен буде довести, що постраждав. Юристи в такому випадку говорять про наявність або відсутність причинно-наслідкового зв'язку. Якщо мова йде про компанії, зазвичай у такому разі пред'являють листи контрагентів, суть яких зводиться до: «а чи правда все те, що про Вас написано?» і «фі, ми з Вами більше не працюємо» про розірвані або припинені контракти. Однак це не жарт і такі наслідки, на жаль, у компаній наступають в реальній дійсності, іноді навіть з-за фейкових вкидань. Угода про асоціацію з боку України спричинила прийняття та адаптацію для нашого правового поля нових практик світової спільноти. Міжнародні стандарти в частині фінансового моніторингу вимагають дотримуватися програми know your customer, «знай свого клієнта» не тільки банкам. Більшість міжнародних, а вже й багато українські групи, впроваджують на підприємствах комплаєнс-політики, де принцип «з ким працювати, а з ким ні» дуже чітко прописаний. Окреме місце в цих політиках належить репутації компанії-контрагента. Як наслідок-заплямована репутація може особі коштувати дуже дорого. |
Рекомендуємо також
24.01.2019
8802
29.01.2019
7822
|
Наслідки для компанії
Подаючи позов на ЗМІ, треба чітко розуміти можливі наслідки, які можуть бути як позитивними, так й негативними.
Якщо ви чітко впевнені у своїй позиції та маєте достатньо доказів провини редакції, то можете звертатися до суду. У разі отримання рішення на вашу користь, ви:
- зміцните репутацію компанії;
- покращете імідж;
- зможете доказати факт наклепу, конкурентної змови, тощо.
Якщо ви не маєте достатньо доказів або не бажаєте витрачати час, грощі та інші ресурси, то можете зробити наступне:
- написати листа до редакції та зтребувати спростування інформації, розміщення вибачення редакції того ж об'єму й на тій же шпальті, що й неправдивий матеріал;
- особисто нагадати головному редактору про його помилку. Можливо, це було зроблено не навмисно;
- домовитися з редакцією про 2-3 позитивних матеріала про компанію замість одного негативного.
А щоб не потрапляти у такі неприємні ситуації, радимо мати професійного піарника, який буде контролювати та відстежувати діяльність ЗМІ та заздалегідь поперджати репутаційні кризи. Deadline допомагає