Після негативу в компанії відбувається ряд наслідків: падає вартість акцій, інвестори розривають партнерські стосунки, а покупці відмовляються придбати продукцію. Скажимо більше, з інформаційними атаками стикаються державні заклади, політичні партії та лідери, медичні заклади, банківські установи тощо. Як зрозуміти, що на бізнес відкрите "інформаційне полювання" та як реагувати на це?
Щойно закінчились вибори президента України, з різних кінців країни та у закордонних ЗМІ почала з'являтися інформація про потужну інформаційну атаку на Володимира Зеленського. Як запевняють різні джерела інформації, за планом повинні бути реалізовані три інформаційні "вкиди". Перший - Зеленьский - наркоман. Під цю тезу готувався навіть телевізійний сюжет, де одна із стюардес авіакомпанії повинна була підтвердити, що сам Володимир Зеленскьий та члени його команди вживали наркотики на борту літака. Але сюжет у ефірі так й не з'явився. Другою атакою мал стати з'язок Зеленскього з президентом Росії Володимиром Путіним. Вже були підготовані макети рекламних бордів з колажем із фото Зеленського та Путіна. Третя атака планувалася до реалізації на території Росії. Опозиційні російські журналісти мали підготувати сюжет, що брат Володимира Зеленського мешкає в Росії й саме туди обраний президент України мав би вивести бюджетні гроші. Про всі ці атаки вдалося дізнатися раніше та підготуватися до них. Але так буває не часто. На практиці компанії чи політичні партії дізнаються про атаки, коли вони вже трапилися, й треба приймати рішення щодо їх усуненню. Як це робити, розповімо нижче.
Інформаційна атака - це попередньо сплановане, цілеспрямоване поширення дезінформації про конкурента. Її цілями можуть бути: деморалізація персоналу компанії (як наслідок - масове звільнення з роботи за власним бажанням); дискредитація компанії перед її партнерами (як наслідок - дострокове розірвання контрактів); привертання уваги правоохоронних органів та регуляторів до господарської діяльності компанії (як наслідок - позапланові податкові перевірки, накладання арештів на майно тощо); формування у споживачів недовіри до якості товарів або послуг компанії (як наслідок - уповільнення продажів і втрата ринків збуту). Таким чином, ініціатор інформаційної атаки завжди прагне витіснити конкурента з ринку, а мішенню зазвичай є ділова репутація компанії, її перших осіб або її торгових марок.
Перша репутаційна агенція
За даними аналітичної компанії Positive Technology, найчастіше з інформаційними атаками стикаються компанії, що працюють у таких секторах, як:
- банківське діло та фінанси;
- медицина;
- електронні торгові майданчики;
- освіта;
- енергетика та промисловість;
- інформаційні технології;
- державні заклади.
Найбільш чутливими до інформаційних атак є виробники і ритейлери FMCG-товарів (їх якість може впливати на здоров'я людини), фармакологія і аптеки (ліки впливають на здоров'я людини), банки і страхові компанії (люди їм довіряють свої гроші), промислові корпорації (їх господарська діяльність забруднює природне середовище). Репутація перелічених підприємств найбільш уразлива, оскільки їх легко звинуватити у негативному впливі на суспільство, чим і користуються технологи інформаційних атак.
Перша репутаційна агенція
Саме у цих галузях економіки компанії найбільше страждали від інформаційних атак у 2017-2018 роках. За прогнозами фахівців, у 2019-2020 роках ще більше компаній стануть жертвами інформаційних злочинів. Це пояснюється декількома факторами:
- зміна діючої влади буде сприяти зміни влади на містах, у компаніях;
- активізація Росії щодо інтересів на Донбасі, намагання встановити власний державний режим у ОРДЛО;
- збільшення інтересу інвесторів до України;
Таким чином, компаніям вже сьогодні потрібно готуватися до можливих інформаційних атак. Й починати потрібно зі створення сильного та позитивного іміджу компанії, який би зміг "витримати" навіть дуже централізовані масштабні інформатаки.
Отже, як зрозуміти, що на бізнес готується атака
Фахівці впевнені, що єдиного ефективного засобу дізнатися про майбутню інформаційну атаку не існує. Але є декілька характерних ознак, що свідчать про можливий напад.
- У ЗМІ почали з'являтися статті з негативним тоном про ваш бізнес. Це найперша ознака можливої атаки.
- У колективі відбуваються сварки, робітники недовірливо ставляться до керівництва, починаються хвилювання на порожньому місці.
- Ваші партнери "заморожують" контракти без наявних причин, уникають будь-яких пояснень.
- Ваші інсайдери занепокоїні ситуацію навколо компанії.
Єдиним джерелом, з якого можна дізнатися про підготовку інформаційної атаки, є інсайдери, тобто співробітники компанії-конкурента. Якщо таких немає, то, як правило, початок інформаційної війни є несподіванкою. Тому, всім компаніям рекомендую прийняти за аксіому таку даність: щомиті, ви є потенційним об'єктом інформаційної атаки, а отже у вас має бути напоготові план її відбиття.
Перша репутаційна агенція
Що робити, коли ви дізналися про вірогідну інформаційну атаку
Якщо в компанії працює професійна піар-служба, то скоріше за все у вас є план відбиття інформаційних атак. Керівник служби швидко активізує ресурси: інформаційні, людські, часові, щоб не допустити широкого розголосу негативної інформації. Складніше доводиться тим, у кого такої служби немає або ж вона працює не ефективно. Тоді рекомендовано зробити наступні кроки:
- Визначити осіб, які уповноважені робити заяви, давати коментарі ЗМІ. Усі інші повинні мовчати. Рекомендовано випустики внутрішній наказ у компанії, який би забороняв працівникам давати будь-які коментарі ЗМІ, робити пости у соціальних мережах.
- Зробити моніторинг та виявити ЗМІ, які вже розмістили негативну інформацію. Вимагати у них спростування;
- Створити та розповсюдити позитивні інформаційні матеріали, які напряму не стосуються теми конфлікту чи інформаційного "вкиду";
- Зібрати прес-конференцію та прояснити ситуацію журналістам;
- Розмістити вірну інформацію на сайті, у соціальних мережах, у ЗМІ;
- Моніторити щоденно інформаційний простір та виявляти нові інформаційні бомби.
Як недопустити винекнення інформаційної атаки
Інформаційні атаки виникають спонтанно, тому часто не вистачає часу підготуватися до неї. Тому радимо заздалегідь думати про імідж й репутацію бізнесу, який би зміг "витримати" натиск негативної інформації.
Що ви можете робити сьогодні, щоб не стати жертвою інформаційних загарбників:
- Заповнити інформаційний простір позитивними публікаціями, що будуть зберігатися в Інтернеті роками;
- Заручитися підтримкою лідерів думок, які допоможуть вам у скрутну хвилину;
- Працювати над створенням ефективного прес-офісу у штаті або на аутсорсингу;
- Будувати довірливі стосунки із журналістами;
- Працювати над створенням власного позитивного іміджу керівника;
Компанії, що мають стабільний позитивний імідж, у меншій мірі відчувають на собі вплив навіть дуже масштабної інформаційної кризи.
Deadline допомагає.